Denne side indeholder tips i nogle af de vanskeligheder, man møder i diktaten til trin 2.
Hvis man bruger sin viden om lyd, grammatik, morfemdeling og om sætningskonstruktion, så kan man undgå en del fejl i diktaten.
Sætning: | Forklaring: |
Børnehaven havde mange ________. | På en streg skal det oplæste ord altid skrives samlet og
med små bogstaver: klappedyr (rigtigt)
Om sammensatte ord Husk, der også kan være
bindebogstaver. |
Vokaler og vokalskifte: i-e-æ-a y-ø u-o-å |
På trin 1 lærte du, at skrive lydret, altså skrive, hvad du hører. Det
var fordi Vokalen var lang, fx. som i bil,
men på trin 2 har vi vokalskifte. Det betyder, at
man skriver en anden vokal, end den man hører: Du hører [væn], men skriver
"ven". Det er fordi vokalen nu er
kort! Man kan have glæde af vokaltrappen, men er du usikker på de lange og korte vokaler, så tag hele kurset om vokaler. |
Kort vokal giver to konsonanter, som kan være: a) dobbelt konsonant eller b) stumt d |
Kort vokal giver ofte dobbelt konsonant. Eksempler: ikke, tykke, tygge,
mv, men nogle gange kommer dobbeltkonsonaten førsat, når ordet bøjes:
ven => venner. Stumt "d" kommer ofte efter n og l. Eksempler: hånd, mund, hold, kulde. Vil du være sikker på at få alle "d-er" med, så kan det være en god ide, at arbejde med morfemer. |
Endelsen "-er" |
På trin 1 endte mange ord på "e" eller en konsonant. Det var derfor vigtigt at lytte til endelsen. I "løbe" lyder "e" lidt ø-agtig, men lyden er lidt dybere. Høres denne lyd ikke, så skal ordet ikke ende på -e. På trin 2 ender mange ord på "-er". I "løber" lyder "-er" lidt å-agtig, men mere som når vi stønner ved tandlægen....åh! :-) Vil du vide
mere om endelser, så kig under
At kunne arbejde med lyde i sproget.. |
Udsagnsord: Den gamle mand _______________ sin frakke af. |
På den plads, hvor stregen
er i eksemplet, kan der altid kun stå et
udsagnsord (verbum), og det kan kun være nutid eller datid, her
f.eks. "tager" eller "tog". Ingen andre former er tilladt
på dette sted. Hvis det er nutid ender ordet næsten altid på -er, datid på -ede eller -te, men det kan også være uregelmæssig som i eksemplet ovenfor.
Bliv derfor god til at bøje udsagnsord, så du
kender mange. |
Udsagnsord: Hun skulle ud at _________ ind til aftensmad. |
Hvis der står at foran
stregen, skal der stå et udsagnsord i navnemåde (infinitiv),
her f.eks. "købe". Det må aldrig ende på "-er". |
Udsagnsord: Barnet kan næsten _________ på cykel. |
Efter kan, skal,
vil, må, tør, bør, gider i nutid (eller
datid) skal der stå et udsagnsord i navnemåde (infinitiv),
her f.eks. "køre". Det må aldrig ende på "-er". |
Navneord: Der kom en ny___________. Der kom to nye ____________. |
Bemærk at "en" (eller
"et") er kendeordet for et
navneord (substantiv), her f.eks.: gæst. Da der står "en", skal
det skrives i ental. Bemærk at der står "to", og at der er "-e" på "ny". Derfor skal ordet skrives i flertal. |
©Torben Jessen