Tips til diktaten på Trin 3

Denne side indeholder opgaver i nogle af de vanskeligheder, man møder i diktaten til trin 3.

Hvis man bruger sin viden om grammatik, morfemdeling og om sætningskonstruktion, så kan man undgå en del fejl i diktaten.

Sætningskonstruktion:

Sætning: Forklaring:
Børnehaven havde mange __________________. På en streg skal det oplæste ord altid skrives samlet og med små bogstaver:
klappedyr     (rigtigt)
klappe   dyr    (forkert)
Klappedyr      (forkert)
klappeDyr      (forkert)
 
Den gamle mand _______________ sin frakke af. På den plads, hvor stregen er, kan der altid kun stå et udsagnsord (verbum), og det kan kun være nutid eller datid, her f.eks. "tager" eller "tog". Ingen andre former er tilladt på dette sted.
Hvis det er nutid ender ordet næsten altid på -er, datid-ede eller -te, men det kan også være uregelmæssig som i eksemplet ovenfor.

Bliv derfor god til at bøje udsagnsord, så du kender mange.
Liste over udsagnsord fra www.basby.dk her.

 

Hun skulle ud at _________ ind til aftensmad. Hvis der står at foran stregen, skal der stå et udsagnsord i navnemåde (infinitiv), her f.eks. "købe". Det må aldrig ende på "-er".
 
Barnet kan næsten _________ på cykel. Efter kan, skal, vil,, tør, bør, gider i nutid (eller datid) skal der stå et udsagnsord i navnemåde (infinitiv), her f.eks. "køre".
Det må aldrig ende på 
"-er".
 
Der kom en ny___________.

Der kom to nye ____________.

Bemærk at "en" (eller "et") er kendeordet for et navneord (substantiv), her f.eks.: gæst. Da der står "en", skal det skrives i ental.

Bemærk at der står "to", og at der er "-e" "ny". Derfor skal ordet skrives i flertal.

 

1. Forvekslingsendelse:

Jeg så en mand, der kom ___________.

Jeg så en _____________ mand

Her er der i begge eksempler tale om et tillægsord, (adjektiv), da det beskriver, hvad manden gjorde, her f.eks. "løbende". Ordet kommer af et udsagnsord i lang tillægsform, som har endelsen "-ende". Bemærk, at der er stumt "d" i endelsen.
2. Forvekslingsendelse:

Bilen kørte hurtigt ud af alle _____________.

 

Her viser "alle" at der kommer et navneord (substantiv), her f.eks. "vejene". Ordet står derfor i bestemt form flertal, som har endelsen "-ene". Bemærk, at der ikke er stumt "d" i endelsen.
1. Forvekslingsbøjning: (Ord indsat på streg)

Jeg kan ikke høre, hvad du siger.

Jeg hører, hvad du siger

"Høre" er et udsagnsord, og her kan man ikke i udtalen høre forskel på "høre" i navnemåde og "hører" i nutid. Derfor kan man i første sætning komme til at sætte et "r" for meget på, ligesom man kan glemme "r" i den anden sætning. Se evt. her. Denne problemstilling gælder alle udsagnord, der ender på "-re" i navnemåde, f.eks.: køre, føre, vare, reparere......
 
2. Forvekslingsbøjning: (Ord indsat på streg)

Hun køber en vare i tilbud.

Hun køber mange varer i tilbud.

Med tillægsord:

Hun køber en billig _________ i tilbud.

Hun køber mange billige __________ i tilbud.

 

"Vare" er et navneord, og her kan man ikke i udtalen høre forskel på "vare" i ental og "varer" i flertal. Derfor kan man i første sætning komme til at sætte et "r" for meget på, ligesom man kan glemme "r" i den anden sætning. Man bør der for lægge mærke til om der står f.eks. "en", "to" eller "mange" foran. Bemærk at der godt kan stå et tillægsord foran, hvilket kan være med til at bestemme om det er ental eller flertal.
Hun køber en ______________ cykel.
Hun køber et _______________ vaskemiddel.
Hun køber den _______________ cykel
Hun køber to _______________ cykler til børnene.
Hun køber de _______________ cykler.

 

Her tillægsordet "billig", men hvilken form? (læg mærke til udtalen)

en => billig                      (grundform, 1. grad)
et => billigt             (grundform, 1. grad + "t")
den/(det) => billige          (grundform, 1. grad + "e")
den/det => billigste      (3. grad + "e")
to/de =>  billige               (grundform, 1. grad + "e")
de => billigste                 (3. grad+"e")

 

©Torben Jessen