Denne side indeholder tips i nogle af de vanskeligheder, man møder i diktaten til trin 1.
Hvis man bruger sin viden om lyd, grammatik, morfemdeling og om sætningskonstruktion, så kan man undgå en del fejl i diktaten.
Sætningskonstruktion:
Sætning: | Forklaring: |
Børnene spiste ________. | På en streg skal det oplæste ord altid skrives samlet og
med små bogstaver:
salat
(rigtigt) |
Lydrette ord Vokaler: i-e-æ-a y-ø u-o-å |
På trin 1 arbejder man med ord, hvor man skriver de bogstaver, man
hører. Lydrette ord er f.eks.: is - se - læs - sal lys - løs Lus - sol - sål Dvs. man skriver den vokal, man hører. |
Lydænring på endelsen -e: huse, købe, senge, sove, nye
|
"-e" sidst i et ord ændrer lyd fra [e] til [ö], dvs. nærmest en ø-lyd.
Du kan se mere
her. Ordene ender næsten aldrig på -er, og denne endelse behandles i Tips for trin 2. |
2. Forvekslingsbøjning:
(Ord indsat på streg) Hun køber en ___________i tilbud. Hun køber to ___________ i tilbud. Hun køber mange ____________ i tilbud. Med tillægsord: Hun køber en billig _________ i tilbud. Hun køber mange billige __________ i tilbud.
|
Man bør lægge mærke til om
der står f.eks. "en", "to" eller "mange" foran,
f.eks. "seng/senge/stole", hvilket kan være med til at bestemme om det
er ental eller flertal i det efterfølgende navneord. Man kan også komme ud for, at der står et tillægsord, her billig, foran navneordet, som kunne være "vare/varer". |
©Torben Jessen