Læseteknik 2 Trin 4

Indsæt det rigtige ord.


Vejledning
I den nedenstående tekst er der slettet nogle ord og indsat parenteser med fire valgmuligheder.
Læs teksten, og sæt en streg under det ord, der passer i sammenhængen.
Du kan se nogle eksempler nedenfor. Det rigtige ord er markeret med fed.

Levende stegepander
Det er ikke mange forundt at klø en stegepande på [ snuden / benet / øret / hånden ]; men det er den
slags, man indimellem kan komme ud for. Nej, selvfølgelig har jeg ikke for vane at gå rundt og
klappe på [ værktøj / udstyr / køkkenredskaber / gryder ]; men jeg har faktisk prøvet den levende
ækvivalent, hvor mærkeligt det end lyder.

Der er også gode muligheder for at prøve det selv. Næste gang vejen falder forbi et akvarium, så
prøv at kigge nærmere på en af rokkerne. [ Da / Hvis / Når / Om ] ikke den ligner en levende
stegepande, så ved jeg ikke, hvad der gør. Nogle akvarier har endda åbne bassiner, hvor man kan
komme til at [ bade / fange / røre / købe ] fiskene. Det er rigtig sjovt, hvis der også er rokker, fordi
de kan finde på at løfte det meste af kroppen ud af vandet, hvis man begynder at klø dem på snuden.
Det sker som regel også under stor plasken og sjasken, så pas på! Man bliver temmelig [ glad / tør /
klistret / våd ], mens det sker.
Det sjoveste er nu, hvis man har mulighed for at møde rokker ude i naturen. I danske farvande ser
man dem ikke så tit, de lever som regel på forholdsvis dybt vand; men i andre egne af verden kan
det som regel godt lade sig gøre.
[ Svømmende / Dansende / Hoppende / Løbende ] rokker er et fantastisk syn. De svømmer ikke som
andre fisk, men kommer frem i vandet med langsomme, elegante slag med [ sine / jeres / sin / deres ]
brede vinger.
På koralrevet ud for den lille centralamerikanske stat Belize har man gode muligheder for at møde
rokker. Nogle af dem nærmest [ drøner / flyver / sejler / kører ] bare forbi i slowmotion,
tilsyneladende uden at lægge mærke til hvad der sker [ på / ved / omkring / i ] dem, mens andre er
betydeligt mere nysgerrige.

Jeg har kun besøgt Belizes [ byer / koralrev / omegn / badeanstalter ] en enkelt gang; men det var en
fantastisk [ bevægelse / forandring / behandling / oplevelse ]. Der er et mylder af liv og farver, så
snart man stikker hovedet ned under vandet. De [ uhyggelige / store / små / skræmte ] fisk ligner
noget, som små børn har malet, og de store fisk er som taget ud af et eventyr. Her og der ”flyver”
havskildpadder forbi, og indimellem opdager man også den strømlinede silhuet af en haj.
Og så er der rokkerne. Ja, det er ikke fordi, der er mange af dem. Jeg så faktisk kun fire; men en
enkelt af dem var meget interesseret i mit selskab.
Jeg var dykket ned for at se nærmere på en stor søanemone med en klovnfisk i, da der pludselig gik
en [ dis / tåge / byge / sky ] for solen eller rettere, da der pludseligt svømmede en rokke hen
[ under / ved / af / over ] hovedet på mig. Mærkeligt nok svømmede den ikke videre, men blev
langsomt ved med at cirkle rundt over mig, mens den af og til drejede rundt på siden. Det var
sikkert, fordi den gerne ville se nærmere på mig. Rokker har deres øjne [ liggende /sættende /
siddende / læggende ] på oversiden, så de kan ikke se, hvad der sker under dem.
De kan [ heller ikke / nemlig også / altid / også ] se, hvad de selv spiser.
Efter nogle sekunders svømmeopvisning kunne jeg ikke nære [ den / ham / det / mig ], men stak en
hånd op og lod fingrene glide hen over rokkens bugside. Det syntes den åbenbart godt [ ved / i / på /
om ], for da jeg trak [ foden / snorklen / hånden / snuden ] til mig, fulgte den med og begyndte at
bore [ snuden / halen / siden / ryggen ] ind i min håndflade som en hund, der gerne vil have, man
bliver ved med at klø den bag ørerne. Jeg fortsatte så længe, jeg kunne; men til sidst kunne jeg ikke
holde [ fisken / nettet / vejret / hovedet ] mere og måtte op til overfladen. Det [ skubbede / skræmte /
trak / lokkede ] desværre rokken væk, så jeg ikke så den mere.

Kilde: Hjemmet. Nr. 1. 2007. (Bearbejdet)