Skriftlige opgaver:    
På dette trin skal du bl.a. arbejde med skemaer.

Igennem årene har du sikkert tit udfyldt forskellige skemaer, f.eks. hvis du skulle søge om nyt pas, boligsikring, mm.

Et skema består af rubrikker, som der skal fyldes information i, og det skulle udfyldes med blyant og blokbogstaver, men i fremtiden kommer vi nok til at udfylde skemaerne mere og mere på computer.

Fra november 2014 bliver det obligatorisk for borgere at modtage Digital Post fra det offentlige. Du kan allerede nu vælge at få post fra det offentlige digitalt.
Det betyder, at vi alle skal have et NemID for at kunne logge på Borger.dk eller E-Boks for at kunne læse vores post.

Det betyder også, at mange af de offentlige ansøgninger skal udfyldes på Borger.dk, f.eks.: pas, flytteanmeldelse.


 

  Opgave 1:
Udfyld ansøgningsskema til NemID.



 

     
I anden del af opgaven skal du skrive et klagebrev, et indlæg eller et læserbrev.

I denne lektion skal du skrive et klagebrev. Du kan finde information om, hvordan du skal forholde dig, når du vil klage på dette link:

Den offentlige forbrugerportal

samt skabeloner til dit klagebrev.

 

 

  Opgave 2:

Du købte for et halvt år siden en cykel til en pris af 1.995 kr. Du har været glad for cyklen, men for en uge siden foldede begge hjul sig sammen under påstigning.

Du gik ned til cykelhandleren og reklamerede, men denne afviste reklamationen, da man anså den for at være et resultat af unormal brug eller belastning.

Du gik derfor til en bekendt, der har forstand på cykler. Han forklarede dig, at cyklens eger var for tynde, og derfor løbende bør efterspændes. Dette burde din cykelhandler have oplyst dig om.

Du skriver derefter et klagebrev til denne. Husk at tonen skal være sober, dvs. du godt kan udtrykke skuffelse over varen og cykelhandlerens manglende sympati for din situation. Men du skal undgå at blive følelsesladet, og derved komme til at bruge f.eks. bandeord. Det giver ingen respekt.

Hvis du senere klager til forbrugerklagenævnet, så kan du vedlægge en kopi af brevet, der viser, at du har forsøgt med god vilje.

Læs først om mangler ved en vare og brug en passende skabelon.