Grundlæggende it, niveau G
1. Identitet og formål
1.1 Identitet
Videnssamfundet bygger på
informationsteknologi. Såvel fra
uddannelses-, arbejds- som privatsfæren
stilles der krav om aktiv anvendelse af it.
De nødvendige it-kvalifikationer er en
forudsætning for at kunne deltage aktivt i
et demokratisk samfund i stadig udvikling,
hvorfor det er af afgørende betydning, at
borgerne behersker grundlæggende it. En
voksende del af kommunikationen foregår med
anvendelse af it, ligesom de største og mest
anvendte informationskilder foreligger
elektronisk. I faget grundlæggende it
arbejdes der inden for forskellige områder
med løsning af en række konkrete
problemstillinger, der viser fordele ved
benyttelse af it.
1.2 Formål
Formålet med undervisningen er, at kursisten
oplever computeren som et nyttigt og
anvendeligt medie, arbejds- og
kommunikationsredskab. Kursisten skal
tilegne sig færdigheder og rutine i at
anvende it som personligt redskab til videre
uddannelse og til løsning af opgaver i
arbejds- og privatliv.
2. Faglige mål og
fagligt indhold
2.1 Faglige mål
Målet
er, at kursisten på hensigtsmæssig måde kan:
a) anvende et
browserprogram til at finde informationer på
baggrund af adresse, link og kvalificeret
søgning
b) vurdere
troværdigheden af og viderebehandle fundne
informationer
c) anvende
internettet til elektronisk kommunikation
d) organisere
og strukturere data
e) anvende it
til løsning af konkrete opgaver i
forbindelse med uddannelse, privat- eller
arbejdsliv
f) præsentere
it-baserede løsninger af konkrete opgaver.
2.2 Kernestof
Kernestoffet er:
a) Arbejde med
internettet
b) Elektronisk
kommunikation
c)
Filhåndtering
d) Løsning af
konkrete opgaver med udgangspunkt i
kursistens ønsker
e)
Præsentation af opgaveløsning.
2.3 Supplerende stof
Det
vil ikke være muligt at opfylde de faglige
mål på grundlag af kernestoffet alene. Det
supplerende stof skal uddybe og
perspektivere kernestoffet. Som supplerende
stof kan bl.a. indgå håndtering af tekst,
arbejde med publikationer, billedbehandling,
arbejde med lyd, bearbejdning af
talmateriale, arbejde med interne og
eksterne kartoteker og håndtering af
styresystem.
3. Tilrettelæggelse
3.1 Didaktiske
principper
Faget
retter sig mod kursisten, som har nogen
erfaring i brug af computer, og som ønsker
at arbejde med it til løsning af konkrete
opgaver. Der arbejdes med forskellige
programmer, så kursisten opnår en vis rutine
i brug af disse. Kursisten skal ligeledes
blive bevidst om, at forskellige programmer
har forskellige anvendelsesområder, men
samtidig en vis ensartethed i brugerflade.
Faget skal bibringe kursisten forståelsen
af, at nye programmer, nye programversioner
og nye anvendelsesområder er medvirkende
til, at it til stadighed udvikles.
I
arbejdet med løsningen af kursistens
konkrete opgaver sættes fokus på kursistens
personlige ønsker og behov. Arbejdet med
disse individuelle opgaver vil kræve
forskellige programmer. Derfor kan et
bestemt program ikke være det centrale i
undervisningen. Derimod er de konkrete
individuelle opgaver igangsættende og
bestemmende for arbejdet og for valg af
programmer.
3.2 Arbejdsformer,
herunder skriftligt arbejde
Kursistens selvstændige arbejde med
computeren vil fylde en stor del af
uddannelsestiden. Dette arbejde kan i
forbindelse med det fælles kernestof
igangsættes af et læreroplæg, der
demonstrerer relevante problemstillinger og
sætter det konkrete arbejde ind i en større
sammenhæng. Det tilstræbes, at kursisten får
en eksperimenterende arbejdsform, hvor
afprøvning af programmernes muligheder
bliver fremherskende.
3.3 It
Konkret anvendelse af it vil være
fremtrædende i undervisningen for at kunne
vise, hvordan computeren og evt. andre
digitale medier kan være nyttige og
anvendelige arbejdsredskaber.
3.4 Samspil med andre
fag
De
opnåede grundlæggende it-færdigheder vil
kunne bruges i alle andre fag i forbindelse
med integrering af it.
4. Evaluering
4.1 Løbende evaluering
Læreren og kursisten evaluerer løbende
undervisningens form og indhold samt
læreprocessen og de faglige fremskridt i
forhold til de faglige mål, der er
præciseret for kursisten. Evalueringen kan
være skriftlig, mundtlig eller elektronisk.
4.2 Prøve
Der
afholdes en kombineret mundtlig og praktisk
prøve.
Forlægget til prøven er eksaminandens
synopsis, der er udarbejdet på baggrund af
et problemområde, som er fundet egnet af
læreren. I synopsen indgår en kort
beskrivelse af valgte it-værktøjer. Censor
er gjort bekendt med synopsen forud for
prøven.
Prøven består af en samtale mellem
eksaminanden og eksaminator. Eksaminanden
giver en redegørelse for problemområdet samt
en beskrivelse og vurdering af valgte
it-løsninger. Under samtalen demonstrerer
eksaminanden anvendelse af de valgte
it-værktøjer. Eksaminationstiden er 25
minutter.
Selvstuderende
Selvstuderende fremstiller synopsen på
grundlag af et problemområde, der er fundet
egnet af institutionen som
eksaminationsgrundlag.
4.3
Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket
omfang eksaminandens præstation lever op til
de faglige mål, som er angivet under pkt.
2.1.
Der
lægges vægt på eksaminandens:
a)
præsentation og vurdering af det valgte
problem
b) løsningen
af det valgte problem
c) håndtering
af de valgte it-værktøjer.
Der
gives én karakter.
Til toppen